الرئيسية / إسلاميات / السيجارة فكرة سرية تجيلك وقت الصيام في رمضان

السيجارة فكرة سرية تجيلك وقت الصيام في رمضان

العادات الاكثر انتشاراً اللي ممكن يكونوا بيعملوها الناس اقصد بيجيلهم عنها افكار سرية عنها في عقولهم كل عادة اي كانت ايه هي ووقت الصيام في نهار رمضان تلاقي الفكرة بتزن في دماغك لقينا ان اشهرها هي السيجارة و اكل الضوافر.

وطبعا الكلام للكبار اصل الاطفال هتلاقيهم آخرهم نفسهم يأكلوا يشربوا والكبار برضه الصراحة واكيد مفيش اطفال بيشربوا سجاير، بس ما علينا علشان مانسرحش في الكلام في نهار رمضان وفي اثناء الصيام عن غير عمد منه أو عمداً ممكن تجيله فكرة او مجموعة افكار عن العادات اللي كان بيعملها في الايام العادية.

بداية كلامي لو حكيتلك قد ايه موجود عندي أدلة علمية ان المواد اللي في السيجارة مدمرة ليك ولغيرك هتمل من القراءة، لكن انت هنا اكيد بتدور عايز تتسلى وتعرف ايه هي الافكار اللي ممكن تغيرلك مودك وتخليك تكمل اليوم على خير.

تقبل الله مقدماً

في اكثر من طريقة عملية ممكن تقاوم بيها الافكار والخواطر في عقلك الباطن مثل:

  1. الأسترخاء و التأمل وممكن النوم لكن محتاج تخلي عقك يرتاح ومايفكرش في شيء.
  2. اللعب ممكن تلعب لعبة على الموبايل او مع حد او اتفرج على اليوتيوب.
  3. تأخد حمام دافئ او بارد على حسب شوف رمضان في انهي وقت.
  4. العبادات زي ذكر الله الصلاة هترتاح نفسياً وتشعر بالرضا.
  5. الخروج بقى لو مفيش حاجة راضية تشيل الفكرة من بالك والأنشطة اجري روح الجيم.

وهقولك الجملة المشهورة هما اول تلات ايام في رمضان اصعب ثلاث ايام بعد كده بيعدي هواء ومبنحسش بيه.

والأجابة على كل تلك الاسألة التي تشغل بالك من كتاب الله و سنة رسوله هتبقى الشيطان اللي دايماً ربنا بيحذرك منه ومتقولش مربوط علشان الأدلة على انه سايب كتيرة عافانا الله واياكم.

زي مثل الخناقات العصبية مش قلة اكل ولا ان الانسان مش ماسك السيجارة لا هو شيطان وبيدخل ما بينا.

كفر رمضان كريم جميل ramadan kareem cover
كفر رمضان كريم جميل ramadan kareem cover

سيجارة الصيام في رمضان

هقولك حبة اسالة بتيجي في بال كل واحد فينا مثلا هي افكارنا وبالذات وقت الصيام

  • السؤال – هل انا لما توحشني سيجارة أثناء نهار رمضان مفسد للصوم او يقلل اجر الصيام ؟

الإجابة / إن فعل العادة عمداً محرم أي حرام شرعاً سواء كان ذلك في رمضان أو في غيره، وإذا وقع الفعل ذلك في رمضان والانسان صائم فسد صومه وقتها وَجب عليه أن يُمسك بقية يومه عن الأكل والشرب وأي فعل آخر حرام ويقضيّ يوماً مكان هذا اليوم الذي فَسَدَ أي بشكل مُحدد العادات السرية او المضرة اثناء الصيام تبطله وهي حرام يوجب التوبة والقضاء والكفارة والله أعلم.

طبعاً انا عارف ان الكلام محدش فاهم لكن انا هبسطه يعني لو جاتلك فكرة وحشة عايز تاكل عايز تشرب سيجارة قوم افطر كلام من ده، كبر دماغك وكمل يومك عادي ومتعملش اللي انت بتفكر فيه واستغفر ربنا.

  • ما الدليل من القرآن الكريم كتاب الله ومن السنة ؟

اكيد طالما مضرة بالصحة يبقى هي خطأ منطقيا وحرام ليه علشان احنا كلنا فاهمين هي ايه فكرتها طالما عادة و سرية يبقى اكيد غلط ومضرة، داخل تدور هنا يبقى داخل تدور على حد يقولك اعمل كده ماهو انت متتسناش ربنا ينزلك بنفسه يقولك لا مش هيحصل.

طبعاً انا عارف ان ملوش علاقة لكن انا قولت اشرحلكم وألخص الكلام علشان ده وقت صيام.

وعلى كل حال أخواني نسأل الله عز وجل أن يهيأ لشبابنا زواجاً مباركاً عاجلاً ان شاء الله لانك لو اتجوزت مكنتش هتيجي هنا، كان زمانك قاعد بتلاعبها بحق هذه الأيام المباركة واتمنى من أولياء الامور للخضوع لان كثرة المهور أحياناً هي السبب في إفساد اجيالنا القادمة من أولادنا وبناتنا، بارك الله فيكم وشكراً جزيلاً على زيارتنا ومتابعتنا ومشاركتنا نترككم في حفظ الله ورعايته وأمنه.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *